Alongside: la roba sostenible que salva l’oceà
El mar ha patit molt durant les últimes dècades, i l’ésser humà ha accelerat aquest deteriorament. Segons l’ONU, la indústria de la moda és la segona més contaminant del món, amb més emissions de carboni que tots els vols i transports marítims internacionals junts. Alongside aterra a la indústria de la moda per a canviar-ne les regles.
Alongside neix a Barcelona l’any 2020, de la mà d’en Guillem Alcalá, un emprenedor, amant del mar, i amb l’objectiu de protegir i conservar els oceans.
En Guillem sempre ha tingut un gran vincle amb el mar, que amb els anys s’ha fet encara més fort. Les vacances sempre eren al mar, on pogués bussejar, fer snorkel, surf, navegar… qualsevol activitat dins de l’aigua salada. Destins que estaven plens de colors i vida marina, però que amb el pas del temps s’estaven tornant racons grisos, sense ànima, sense vida. Parlem amb ell sobre l’empresa que ha creat i la seva gran aposta pel medi ambient.
Brasil, el viatge que ho va canviar tot
El febrer del 2019, un viatge al Brasil va causar un gran impacte al Guillem i el va deixar en estat de xoc. Mai havia vist tanta quantitat de plàstics inundant les platges, en una ruta lluny de les grans ciutats. Cada dia dormia en un poblet de pescadors diferent, i a primera hora s’embarcava amb un pescador perquè li ensenyés els millors racons de la costa, per a veure on estava la vida marina. Gràcies a això, va comprovar que en tots els punts de la costa en els més de 300 km que va recórrer, la vida marina havia anat desapareixent i la població de coralls s’havia vist reduïda a la meitat en els últims cinc o deu anys.
En Guillem no entenia com els esculls marins, la pesca dels quals era la font principal d’ingressos de la població, podien estar morts. Es preguntava el perquè d’aquella situació, si aquella gent només vivia dels quatre cocos que tenien, un parell de cultius de iuca i la pesca del dia; com cuidaven tan poc els seus recursos. L’últim dia, en el taxi de camí a l’aeroport, contemplava el Río Pinheiros al centre de Sao Paulo: el riu baixava tan ple d’envasos de plàstic que amb prou feines deixaven veure l’aigua. I tot allò desembocava directament a mar.
Canviar de vida per salvar l’oceà
Aquest impacte va fer que, en tornar del viatge, comencés a informar-se de la desaparició dels esculls marins i la contaminació dels plàstics. Treballava com a consultor, però, com a amant del mar, se sentia amb l’obligació de fer alguna cosa per a protegir, conservar i canviar aquesta degradant situació. No podia quedar-se de braços plegats i deixar que els mars morissin.
Així que el maig de 2019 decideix deixar la feina sense saber molt bé quin era el pla, però sí l’objectiu: treballar per a canviar aquesta situació. Per això, decideix crear una marca de roba sostenible on poder reunir una comunitat d’amants del mar i així, entre tots, aconseguir generar un impacte positiu i al mateix temps crear consciència a la resta de ciutadans. La problemàtica marina cada vegada té més visibilitat als mitjans de comunicació i es troben moltes organitzacions enfocades a erradicar aquesta problemàtica, però, a principis del 2019, a Espanya poc se sentia a parlar de tot això, i hi havia cert desconeixement.
Així és com neix Alongside, i ho fa per a formar part del canvi de la indústria tèxtil mitjançant la producció de roba ètica, sostenible i duradora; per a reduir l’impacte de la petjada de carboni en el medi ambient. Amb una línia casual de samarretes i dessuadores ecològiques i veganes, pretén ser un referent per a tots aquells amants del mar que volen aportar el seu gra de sorra i vestir els valors de la marca.
Sostenibilitat, ètica i medi ambient
- Cotó ecològic: la roba d’Alongside està feta al 100 % amb cotó ecològic, una fibra natural que requereix menys aigua que el cotó convencional, sense productes químics i que afavoreix la rotació dels cultius per a mantenir terrenys més sans, fèrtils i humits. Els residus generats en l’obtenció del cotó orgànic es destinen a la indústria d’alimentació animal, reduint així la petjada al planeta.
- Procés sostenible: aquest cotó té el certificat GOTS (Global Organics Textil Standards), la més estricta en matèria de tèxtils de fibres biològiques i que assegura la traçabilitat del conjunt de la cadena de producció des dels camps de cotó: la recol·lecció, la fabricació de les fibres, l’acoblament de les peces, el producte final abans de la impressió, i fins i tot l’exportació de les peces elaborades.
- Materials reciclats: per a les dessuadores utilitzen polièster 100 % (15 % polièster, 85 % cotó orgànic). El polièster s’obté a partir d’ampolles i altres plàstics reciclats, sense generar residus i donant una segona vida als existents. Per això, disposen de l’etiqueta Global Recycled Standard que certifica que els materials utilitzats són reciclats.
- 100 % vegà: també compten amb la certificació PETA, ja que no realitzen ni encarreguen cap assaig animal sobre ingredients, formulacions o productes acabats, i és també un compromís a no fer-ho mai. De fet, la roba està feta de materials 100 % vegans, res procedeix d’animals.
- Garantir qualitat laboral: també disposen del certificat de la Fair Wear Foundation, una organització sense ànim de lucre que treballa amb marques, fàbriques, sindicats, ONG i governs per garantir i millorar les condicions laborals dels treballadors.
Més que una marca de roba sostenible
El compromís d’Alongside amb el medi ambient queda palès en entrar a la seva web, on ens ofereixen la possibilitat d’adoptar un coral sense ni tan sols comprar cap producte, ja que comprar allò que no es necessita no és sostenible. Ens explica que van apostar pels cultius de coral perquè són el cor del mar, un dels ecosistemes més complexos i rics del planeta, i el 25 % de les espècies marines viuen gràcies a aquests.
Que passaria si desapareguessin el 25 % de totes les espècies marines? Generaria tal desequilibri que acabaria amb el 75 % restant. L’aposta és forta, ja que la missió d’Alongside és ben clara: recuperar els mars i oceans. Per això han estat la primera marca de l’estat espanyol en què, per la compra d’un producte, es planta un coral.
Indonèsia, epicentre de la biodiversitat marina
Ens explica en Guillem que «per tal que això tingues l’impacte més gran possible, vam escollir Indonèsia, al Pacífic, ja que es troba en el conegut Triangle del coral, i reuneix la biodiversitat marina més gran del món. Després de setmanes de recerca, vam aconseguir contactar amb un biòleg amb més de vint anys d’experiència amb corals i tècniques per a reproduir-los, i la confiança que ens va transmetre ensenyant els seus cultius i les zones on havia estat treballant durant els últims mesos, va fer que aquella mateixa setmana, el 7 de març del 2020, iniciéssim la seva plantació de corals».
Amb l’adopció del coral, es rep un certificat d’adopció amb les coordenades on s’ha plantat el coral i el nostre nom o el de la persona a la qual volem sorprendre amb un regal original i solidari.
Preservació marítima des de Catalunya al món
A més a més de lluitar contra la desaparició dels esculls de coral a causa del canvi climàtic i la contaminació de les aigües marines amb les plantacions de corals, periòdicament s’organitzen neteges de platja obertes a tothom. L’objectiu és eliminar plàstics i residus acumulats a les costes catalanes, i crear consciència per a prevenir que nous residus acabin al mar, ja que aquesta és la causa de mort de milions d’espècies marines.
Si hi comprem una dessuadora, hi contribuirem amb una planta de coral. Si hi comprem una samarreta, una gorra o una bossa, estem donant suport a la iniciativa de neteja de platges i del fons marí. I, finalment, si ens decidim per comprar una joia, col·laborarem amb el programa RESCAP, un programa pioner en la recuperació i conservació de les Gorgònies al Cap de Creus, per a reforçar el nostre compromís i estima pels racons marins de casa nostra.
Iniciatives innovadores com aquesta exemplifiquen que el futur només té un camí, i és el de la sostenibilitat i consciència a l’hora de consumir.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.
Un projecte enormement inspirador el d’en Guillem. Marca el camí per molts/es emprenedors/es i consumidors/es.
Llàstima que la seva web no està en Català 🙁
Si Gabriel, un exemple a seguir! Ens veiem per La Plaça!
👍
Gràcies, Joan! Ens veiem per La Plaça!
Gran treball i poc conegut
Cert, són iniciatives que marquen tendència i necessàries. Gràcies