Com les FinTech estan transformant les finances
La revolució FinTech està sacsejant els pilars de la banca tradicional i forçant un canvi de paradigma en el món de les finances. Solucions digitals més ràpides, àgils i intuïtives i amb menys comissions s’estan obrint pas en un sector que fins fa poc semblava intocable.
L’aparició de noves tecnologies digitals, com la intel·ligència artificial, les finances integrades, el blockchain i les criptomonedes, ha encapçalat la digitalització dels serveis financers, remodelant el món de les finances. Les aplicacions bancàries que funcionen com un moneder de moneders, reunint diverses funcions i serveis en un sol lloc per a satisfer les necessitats del client, exemplifiquen la transició de la banca analògica a la digital.
Les FinTech han passat de fer costat a les institucions financeres tradicionals a liderar una carrera sense precedents per a atreure a un nombre cada vegada major de clients, especialment els joves “natius digitals”, que s’han cansat de la complicació, la lentitud i les comissions desorbitades a les quals ens té acostumats la banca tradicional.
Aquesta transformació radical dels serveis bancaris s’ha unit al creixement exponencial del capital de risc privat disposat a invertir en idees innovadores per a canviar el sistema polític, econòmic i social actual. Un tsunami aparentment imparable d’alternatives tecnològiques a les institucions bancàries i financeres tradicionals, que s’alimenta de l’esgotament de l’statu quo establert.
Agilitat i experiència de client personalitzada
Les FinTech com els neobancs es recolzen en l’última tecnologia i aprofiten al màxim les seves capacitats digitals com el ‘machine learning’ o el ‘cloud computing’, aprofitant les plataformes en línia i l’analítica de dades per a generar interacció social, proporcionant targetes a l’instant i oferint informació i assistència personalitzada als clients que valoren el preu i l’agilitat per sobre de tot.
Els bancs tradicionals, per contra, depenen d’una infraestructura heretada que alenteix els seus processos administratius i la seva capacitat d’integració amb altres plataformes financeres, un dels principals impulsors de la banca mòbil. Si bé és cert que els bancs tradicionals han evolucionat en el seu funcionament, automatitzant algunes de les seves operacions i integrant la tecnologia en els seus serveis, continuen lluitant contra la superioritat tecnològica dels seus competidors més joves.
Mentre que els bancs tradicionals han d’atendre una gran varietat de clients, oferint una àmplia selecció dels serveis tradicionals que s’esperen de la seva base de clients, els neobancs poden ser més especialitzats i centrar els seus esforços en les necessitats específiques dels consumidors, les comunitats i les empreses, proporcionant així solucions a mesura més enllà de l’abast de la banca tradicional.
Diferents marcs normatius
Donat el seu enfocament en la seguretat i la gestió del risc financer, els bancs tradicionals tenen requisits de garantia més robustos i depenen d’un estricte marc regulador proporcionat pels governs, els bancs centrals i les institucions financeres que no és obligatori en l’ecosistema FinTech.
Una menor regulació facilita que aquestes startups innovin i s’adaptin a les noves tendències financeres i a les exigències dels clients. Tanmateix, això no vol dir que les FinTech no estiguin regulades, com qualsevol entitat que es dediqui a qualsevol activitat financera, les FinTech han de complir amb diverses regulacions, algunes d’elles específiques de cada país.
Encara que les startups financeres tendeixen a ser més petites que els bancs tradicionals, solen operar i oferir els seus serveis en molts països diferents. Per tant, ja sigui que tinguin una llicència bancària completa o una llicència de diners electrònics, sovint han de complir i atenir-se a regulacions similars a les dels bancs tradicionals.
Distribució i penetració en el mercat
La rígida estructura organitzativa associada a la banca tradicional, en la majoria dels casos, també es basa en una xarxa de locals físics que permeten l’accés als caixers automàtics, als dipòsits en efectiu i la flexibilitat de les operacions bancàries en persona, però que constitueixen una despesa important que sovint es trasllada al client.
En aquest context, els bancs estan adoptant cada vegada més serveis en línia similars als neobancs per a reduir costos i augmentar el potencial de creixement. Això es reflecteix en el ritme constant de tancament de sucursals bancàries que hem vist des de la pandèmia, que va esperonar una tendència en la qual la necessitat i la voluntat dels consumidors de tenir interaccions en persona sembla disminuir amb cada generació.
En altres paraules, els bancs tradicionals estan canviant part dels seus canals de distribució, creant els seus propis neobancs o associant-se amb algunes FinTech per a adaptar el seu model de negoci a la nova realitat del mercat i als imminents canvis que afronta el sector. Aquestes aliances i cooperacions semblen ser la seva millor oportunitat per a mantenir-se al dia amb l’evolució de les necessitats dels clients i, al mateix temps, no quedar-se enrere enfront dels nous aspirants del mercat.
11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.
Gràcies!
Ooops!
🤣🤣🤣
Eines del S. XXI, q ens fan més fàcil el nostre dia a dia.
Totalment d’acord, i en això es basa l’èxit de les fintech.
La modernització tecnològica porta a una agiltzació de les finances i això fa canviar també als clients
Efectivament, així com les diversifica i democratitza.