UE: el veto al motor de combustió en punt mort

El pla de la Unió Europea de prohibir la venda de cotxes nous de gasolina i dièsel per a 2035 s’enfronta a la resistència de diversos fronts. Estats membres, fabricants d’automòbils, consumidors i experts del sector qüestionen la viabilitat i l’impacte de tal mesura. 

 

La Unió Europea tenia previst aprovar formalment l’acord històric el dimarts 7 de març. Després de la ratificació de la normativa per part del Parlament Europeu, quedava pendent la seva aprovació per part de tots els Estats membres de la UE, però en contra dels pronòstics, la unanimitat inicial ara queda lluny d’estar assegurada. Perquè es faci efectiva nova legislació, almenys 15 dels 27 països -que representin com a mínim el 65% de la població de la UE- han de votar a favor de la normativa.

Alemanya és l’últim país en mostrar la seva oposició a les mesures per a prohibir la venda de cotxes que utilitzin combustibles fòssils a partir de l’1 de gener de 2035. Berlín reclama la neutralitat tecnològica perquè la indústria pugui trobar solucions de zero emissions que no estiguin limitades a l’electrificació, per exemple, insistint que Brussel·les garanteixi que els combustibles sintètics podran continuar utilitzant-se després de 2035.

El vot del país teutó és clau, però Bulgària, Eslovàquia, Hongria, Itàlia, Polònia, Portugal i Romania també havien demanat una renegociació de l’acord. Itàlia va manifestar la seva disconformitat i va proposar reduir les emissions de CO₂ en un 90% en 2035, en comptes d’un 100%, perquè els fabricants tinguessin més temps d’adaptar-se a la transició elèctrica. Així mateix, es mostrava crítica en eliminar totalment els motors de combustió, ja que posaria en dubte la viabilitat de marques mítiques com Ferrari i Lamborghini.

El grup parlamentari italià a l’Eurocambra va aconseguir acordar una excepció fins a finals de 2035 per als fabricants amb petits volums de producció anual -fins a 10.000 turismes o 22.000 furgonetes- i l’excepció total per a aquelles marques que matriculin menys de mil vehicles a l’any. Tot i això, aquestes xifres no serien suficients per satisfer el volum de vendes de les marques mencionades anteriorment i altres, com ara Porsche, on el seu motor de combustió és una part intrínseca de l’ADN que les fa desitjables per als consumidors.

 

L’electrificació no pot ser i no té per què ser l’única solució

El ministre de Finances alemany, Christian Lindner, va ser contundent afirmant que la supressió total del motor de combustió a Europa era “un error i que el govern del seu país no estaria d’acord amb la prohibició” i afegia que “continuarà havent-hi nínxols per als motors de combustió”. Potser aquí, en la diversitat, està la clau de la solució.

Mentre que l’electrificació és un objectiu lloable, davant l’increment massiu de vendes de cotxes elèctrics i donats els volums de producció previstos, s’han de considerar altres factors que queden pendents de resoldre. Segons un estudi fet per Volvo, la fabricació d’un cotxe elèctric genera un 70% més d’emissions que el seu equivalent amb motor de combustió interna. Tenint en compte les fonts de la producció energètica mundial actual, un cotxe elèctric necessitaria fer més de 100.000 quilòmetres per a aconseguir la paritat amb el de gasolina.

Des de la fabricació de bateries fins al seu reciclatge, des de les tècniques d’extracció dels metalls rars que s’utilitzen -altament perjudicials per al medi ambient- fins a la infraestructura dels punts de recàrrega, insuficient i impracticable per a la majoria de la població que no viu en una casa amb garatge. Si es vol energia neta cal preguntar-se com es produeix aquesta energia i si té un cost assumible per al consumidor.

Així mateix, als alts preus dels vehicles elèctrics s’hi suma una fiscalitat que en alguns països ja ha equiparat el preu de carregar un vehicle elèctric al preu de posar benzina o dièsel, torpedejant l’amortització, a la llarga, de l’elevat preu de compra dels vehicles elèctrics en comparació als vehicles de combustió interna. Un conjunt de reptes als quals es poden trobar solucions, sempre que, no assumim que l’electrificació és l’única opció, en detriment de la innovació en altres sectors que poden assegurar que la transició energètica, indubtablement necessària, sigui incloent i accessible en comptes d’excloent i inassequible.

 

11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Sostenibilitat

Transició energètica i la ‘greenflation’

3min lectura

Fa referència a l’augment de preus.

Sostenibilitat

Cotxes d’hidrogen

6min lectura

És possible que un cotxe no només no contamini, sinó que purifiqui l’ambient?

Sostenibilitat

Micromobilitat

5min lectura

Desplaçar-se per la ciutat amb un vehicle des de fa temps és un mal de cap.



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:
  2. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  3. Josep Grifoll SauríJosep Grifoll Saurí says:
    Josep

    Penso que l’oposició d’alguns països a la data del 2035 és una manera intel·ligent de salvar les vendes d’autos de combustió avui, res més. L’estudi que presenteu està calculat amb bateries d’ió-liti. Està previst que enguany ja es comercialitzi el primer auto amb bateria d’ió-sodi. Això pot ser transformador a nivell de costos. Si aquesta tecnologia es confirma, el cotxe de combustió no podrà competir en preus, tampoc en impacte medi-ambiental. Un altre tema és si cal que tothom tingui un cotxe en propietat a casa seva i que passa la major part del temps aturat. Segurament hi haurà alternatives molt més econòmiques.

    • AlbertAlbert says:
      Albert

      Moltes gràcies per la teva reflexió, Josep! La compartició de coneixement a La Plaça ens enriqueix a tots i totes.

      Fa 2 anys
  4. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    Que bonic era l’electrificació total dels vehícles

    • AlbertAlbert says:
      Albert

      Sí, Jordi. Quan veus que la fabricació d’un cotxe elèctric genera un 70% més d’emissions que el seu equivalent amb motor de combustió, t’adones que tenim encara molt de camí per recórrer en aquesta transició.

      Fa 2 anys

Deixa una resposta

App Store Google Play